Branżowy sklep internetowy - branża samochodowa

Nietrudno dziś zauważyć, iż w ostatnich latach dokonał się fundamentalny skok w sposobie, w jakim korzystamy z internetu. Wpływ mają na to zarówno coraz wydajniejsze urządzenia mobilne, jak i powszechność dostępu do sieci. W efekcie zmienił się nasz model zachowań i coraz częściej, poza szukaniem informacji o produkcie, decydujemy się także na jego zakup bezpośrednio z sieci.

Oznacza to również, iż rosną wymagania wobec stron firmowych. Tracą one rolę wizytówki firmy, a stają się - dla ogromnej większości firm handlowych - miejscem pozyskiwania klientów oraz coraz istotniejszym kanałem sprzedaży bezpośredniej.

W chwili podjęcia decyzji o rozpoczęciu budowy platformy internetowej Klient ma zwykle kilka różnych możliwości:

  • Ulokowanie jej na jednej z coraz bardziej rozbudowanych platform sklepowych (IAI, Shoplo);
  • Oparcie się na serwisach aukcyjnych w rodzaju Allegro czy eBay
  • Stworzenie systemu od zera według własnych preferencji

Platformy sklepowe, w swej naturze, oparte są głównie na szablonach, które można w różnym stopniu modyfikować. Bardziej zaawansowane ingerencje w system są jednak często niemożliwe lub wymagają znaczącego wsparcia ze strony dostawcy usługi.

Serwisy aukcyjne, choć najprostsze do wykorzystania, oznaczają w istocie jeszcze większą zależność od operatora platformy i bardzo ograniczoną możliwość budowania własnej marki.

Własna strona internetowa, choć najtrudniejsza w przygotowaniu oraz wymagająca później pewnych nakładów na utrzymanie, oferuje największą elastyczność i swobodę. Ma to fundamentalne znaczenie w przypadku braż nietypowych, w których dostęp do produktów wymaga wprowadzenia specyficznej dla danej branży informacji.

W takiej właśnie branży - motoryzacyjnej - działa jeden z moich Klientów, zajmujący się dystrybucją części samochodowych. Mnogość asortymentu, połączona z wieloatrybutowymi, trudnymi do usystematyzowania opisami produktów, stanowiła jedną z głównych przesłanek do zbudowania własnej platformy sprzedażowej.

Ponadto przeprowadzona analiza wymagań wskazała inne, równie istotne kryteria, jakie system musiał spełniać:

  • dostępność z urządzeń mobilnych i responsywność strony;
  • duża szybkość transferu strony;
  • łatwość wyszukiwania informacji nawet przy niepełnym lub błędnym opisie poszukiwanego asortymentu.

W oparciu o powyższe wytyczne przygotowałem platformę, która charakteryzuje się następujacymi właściwościami:

  • natywnie obsługiwana responsywność, gwarantująca dużą czytelność strony nawet na urządzeniach mobilnych;
  • prosty szablon graficzny strony, łączący współczesny wygląd z dużą wydajnością transferu;
  • integracja z systemem back-office, automatycznie zasilająca sklep internetowy aktualnymi opisami asortymentu, cenami i stanami;
  • panele pozwalające na elastyczne zarządzanie kategoriami asortymentu, niezależnie od systemu back-endowego;
  • możliwość zdefiniowania oferty promocyjnej oraz systemu rekomendacyjnego;
  • kontekstowe wyszukiwanie towaru, oparte na atrybutach asortymentu;
  • możliwość samodzielnego modyfikowania treści na stronie dla uprawnionych użytkowników, wliczając w to regulaminy, szablony korespondencji, itp;
  • powiadomienia o zdarzeniach w systemie, wysyłane drogą mailową;
  • śledzenie (w sposób anonimowy) wyszukiwań w systemie celem optymalizacji zarówno oferty handlowej jak i mechanizmów wyszukiwania.

Korzyści dla Klienta:

  • nowoczesny, działający na wielu platformach, system sprzedaży bezpośredniej;
  • aktualna oferta asortymentowa dostępna dla klientów w trybie 24/7;
  • możliwość śledzenia aktualnych preferencji zakupowych klientów.