Nietrudno dziś zauważyć, iż w ostatnich latach dokonał się fundamentalny skok w sposobie, w jakim korzystamy z internetu. Wpływ mają na to zarówno coraz wydajniejsze urządzenia mobilne, jak i powszechność dostępu do sieci. W efekcie zmienił się nasz model zachowań i coraz częściej, poza szukaniem informacji o produkcie, decydujemy się także na jego zakup bezpośrednio z sieci.
Oznacza to również, iż rosną wymagania wobec stron firmowych. Tracą one rolę wizytówki firmy, a stają się - dla ogromnej większości firm handlowych - miejscem pozyskiwania klientów oraz coraz istotniejszym kanałem sprzedaży bezpośredniej.
W chwili podjęcia decyzji o rozpoczęciu budowy platformy internetowej Klient ma zwykle kilka różnych możliwości:
Platformy sklepowe, w swej naturze, oparte są głównie na szablonach, które można w różnym stopniu modyfikować. Bardziej zaawansowane ingerencje w system są jednak często niemożliwe lub wymagają znaczącego wsparcia ze strony dostawcy usługi.
Serwisy aukcyjne, choć najprostsze do wykorzystania, oznaczają w istocie jeszcze większą zależność od operatora platformy i bardzo ograniczoną możliwość budowania własnej marki.
Własna strona internetowa, choć najtrudniejsza w przygotowaniu oraz wymagająca później pewnych nakładów na utrzymanie, oferuje największą elastyczność i swobodę. Ma to fundamentalne znaczenie w przypadku braż nietypowych, w których dostęp do produktów wymaga wprowadzenia specyficznej dla danej branży informacji.
W takiej właśnie branży - motoryzacyjnej - działa jeden z moich Klientów, zajmujący się dystrybucją części samochodowych. Mnogość asortymentu, połączona z wieloatrybutowymi, trudnymi do usystematyzowania opisami produktów, stanowiła jedną z głównych przesłanek do zbudowania własnej platformy sprzedażowej.
Ponadto przeprowadzona analiza wymagań wskazała inne, równie istotne kryteria, jakie system musiał spełniać:
W oparciu o powyższe wytyczne przygotowałem platformę, która charakteryzuje się następujacymi właściwościami:
Korzyści dla Klienta: